Elitserien - Slutspel

Nu äntligen är det dags för slutspel i Elitserien. Imorgon kommer tränarna i de fyra lag som slutade på plats 1-4 att finnas med i Hockeykvälls studio för att välja motståndare till kvartsfinalen. Här tänkte jag gå igenom lite kort om hur detta kommer att gå till samt vilka som antagligen kommer att välja vilka.

Det hela börjar med att den som slutade på plats 1 i serien, i det här fallet Färjestad, får välja kvartsfinalmotståndare från de lag som slutade på plats 7-8, alltså Brynäs och Timrå. Sedan är det dags för plats 2 i tabellen, alltså Linköping, att välja motståndare från de 2 lag som ligger längtst ner i tabellen efter Färjestads val, alltså kan Linköping teoretiskt sett välja någon utav plats 6-7-8, Skellefteå/Brynäs/Timrå, beroende på vilket lag Färjestad har valt. Sedan är det dags för Frölunda på plats 3 i tabellen att välja mellan de 2 lag som finns kvar efter Färjestads och Linköpings val, vilket i teorin kan vara vilka två lag som helst på platserna 5-8. HV71 på 4e plats i tabellen får således inte välja motståndare utan tilldelas det lag som inte blivit valt av de tidigare 3 lagen.

Kvartsfinaler

Färjestads BK - Brynäs IF
(1)Färjestad får alltså välja först och väljer mellan (8)Timrå och (7)Brynäs. Färjestads spelarna har redan nu uttryckt en önskan att få möta Brynäs i kvartfinal, och detta på grund utav Brynäs usla bortafacit mot Färjestad. Brynäs har inte vunnit i Karlstad sedan 2002. Så detta val ser jag som solklart.

Linköpings HC - Skellefteå AIK
(2)Linköping kan nu alltså välja mellan de två sämst placerade lagen som finns kvar, alltså (6)Skellefteå och (8)Timrå. Här tror jag med största sannolikhet att Linköping väljer Skellefteå. Linköping har 5-0 i matcher mot just Skellefteå i år med hela 3 vinster på bortais. Solklart val även här, enligt mig.

Frölunda HC - Timrå IK
(3)Frölunda har nu kvar att välja mellan (5)Luleå och (8)Timrå. Jag tror att alla lag vill hålla sig undan från just Luleå i detta slutspel, och av den enkla anledningen tror jag att Frölunda väljer Timrå.

HV71 - Luleå HF
Detta göra alltså att (4)HV71 möter (5)Luleå i vad jag tror kommer bli den jämnaste kvartsfinalen av dom alla. Om det nu blir dessa kvartfinaler så tror jag att detta är den enda som kan gå till 7 matcher.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0